Efektívne doplnky výživy, ktoré sa oplatí mať | KOI

V košíku máte
Prázdny košík

Efektívne doplnky výživy, ktoré sa oplatí mať

Chcete byť zdravý a fit? Vďaka pestrej strave a dostatočnému pohybu sa vám to môže podariť. Ako sa udržiavať vo forme aj mimo sezóny rôznych potravín, vďaka ktorým máme dostatočný prísun jednotlivých vitamínov a minerálov? Jednoducho, pomocou doplnkov výživy. Ktoré z nich sa oplatí brať a prečo?

Vitamíny

Vitamíny patria medzi látky, vďaka ktorým naše telo pracuje tak, ako má. Plnia rôzne funkcie a podporujú naše orgány v správnom fungovaní. Aké vitamíny by v našom jedálničku nemali chýbať?

Vitamíny rozpustné v tukoch

Medzi vitamíny, ktoré sú rozpustné v tukoch, patria vitamíny A, D, E a K. Všetky majú svoje opodstatnenie a hrajú v našom tele dôležitú úlohu.

Vitamín A

Vitamín A prospieva očiam a bojuje napríklad aj so šeroslepotou. Okrem toho má pozitívne účinky na pokožku a sliznice a takisto je dôležitý pre náš imunitný systém. Jeho dennú dávku si zabezpečíte priamo z potravy, a to napríklad aj jednou mrkvou. Neberte teda vitamín A vo forme doplnkov, ak vám lekári nezistili jeho nedostatok a neodporučili vám ich brať.

Vitamín D

Vitamín D je dôležitý najmä pre naše kosti a zuby. Telo si ho vytvára samé, a to priamo zo slnka. Takisto ho viete nájsť aj v strave, napríklad v niektorých rybách a mliečnych výrobkoch. K jeho nedostatku môže dochádzať v období zimy, kedy spôsobuje zvýšenú náchylnosť na infekcie a únavu.

Vitamín E

Výhodou vitamínu E je, že chráni naše bunky pred voľnými radikálmi, teda pôsobí ako antioxidant. Okrem toho posilňuje našu imunitu a bráni tak rôznym infekciám a zápalom. Nájdete ho v rastlinných olejoch, orechoch či v listovej zelenine.

Vitamín K

Vitamín K je dôležitý pre naše kosti, no ešte dôležitejší je jeho význam pri zrážanlivosti krvi. Pri jeho nedostatku môžu vznikať rôzne poruchy zrážanlivosti a krvácanie. Vyskytuje sa v pečeni, zelenej zelenine či napríklad aj v žĺtku.

Vitamíny skupiny B

Vitamíny skupiny B sú dôležité najmä pri získavaní energie či pre správne fungovanie nášho metabolizmu. Patria sem vitamín B1 (tiamín), B2 (riboflavín), B3 (niacín), B5 (kyselina pantoténová), B6 (pyridoxín), B7 (biotín), B9 (kyselina listová) a B12 (kobalamín).

TIP: Na nedostatok vitamínov skupiny B môžu trpieť najmä vegetariáni a vegáni, ktorí ho v strave nájdu len obmedzené množstvo.

Vitamín C

O vitamíne C je známe, že je dôležitý najmä pre našu obranyschopnosť. Chráni telo pred voľnými radikálmi, stará sa o zdravie našej pokožky, reguluje telesný rast a podporuje vstrebávanie železa.

V jeho prirodzenej forme ho môžete nájsť napríklad v citrusových plodoch, no väčším obsahom tohto vitamínu sa pýšia rakytník, kiwi či šípky.

TIP: Výhodou je, že pri vitamíne C sa nemusíte báť predávkovania. Telo ho totiž pri jeho nadbytku jednoducho vylúči z tela von.

Minerály a stopové prvky

Okrem vitamínov je potrebné dopĺňať aj prísun minerálov a stopových prvkoch. Napríklad fosfor a vápnik sú dôležitou súčasťou našich kostí a zubov. Horčík má zasa pozitívne účinky na našu psychiku a takisto nám pomáha pri kŕčoch vo svaloch. Selén zlepšuje našu kondíciu a u mužov pomáha pri problémoch s libidom. Zinok zlepšuje pleť, bráni vypadávaniu vlasov a podporuje našu imunitu. Spomenieme si aj železo, ktoré pomáha pri chudokrvnosti a zvyšuje našu odolnosť voči infekciám.

Všetky tieto minerály sú potrebné, a preto treba dbať na ich dostatočný prísun, minimálne formou potravy.

Kolagén

Dajte si pozor aj na kolagén. Je totiž súčasťou našich kĺbov, pokožky a ďalších častí. Pomáha nám bojovať proti starnutiu, bojuje s nepríjemnými bolesťami kĺbov a v neposlednom rade vyživuje našu pleť.

Chcete vedieť o kolagéne viac? Našli sme výborné zhrnutie o účinkoch kolagénu na náš organizmus.

Omega mastné kyseliny

Ako posledné si spomenieme aj omega-3 mastné kyseliny, ktoré pôsobia na správnu činnosť mozgu a ciev, pomáhajú znižovať krvný tlak a zároveň udržujú cholesterol v prijateľnej rovine.

Naše telo si ich však nedokáže vytvoriť samo, a tak ich potrebujeme do tela dopĺňať. Najlepším zdrojom je v tomto prípade rybí olej, ktorý síce nie je práve chutný, no je naozaj zdravý.

Pre zdravé telo, aj dušu

Vhodným príjmom vyššie uvedených doplnkov podporíte vašu imunitu a funkciu vašich orgánov. Máte skúsenosti s príjmom jednotlivých vitamínov, minerálov, kolagénu či mastných kyselín? Podeľte sa s nami o svoje skúsenosti.

 



Medical Uniforms spol. s r.o.
Potočná 14/1540
921 01 Piešťany
+421 908 746 478
info@medical-uniforms.sk

NEWSLETTER

SLEDUJTE NÁS

Táto stránka používa na poskytovanie služieb a analýzu návštevnosti súbory cookies. Informácie o používaní našich stránok sú zdieľané so spoločnosťou Google. Používaním týchto webstránok vyjadrujete svoj súhlas s používaním súborov cookies.
Rozumiem

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/fw018000/koi_root/temps/header.php:77) in /home/fw018000/koi_root/code/site-stats.php on line 60